Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Ćtermatande broms - Sida 1 av 2

Konstruktion av mekaniskt bromssystem pÄ rollatormodellen Volaris S7

Detta arbete Àr en skriftlig redovisning av examensarbetet som har genomförts i samarbete med  Volaris Sweden AB i Gislaved. Volaris utvecklar rollatorer för rörelsehindrade.Examensarbetet omfattar utveckling av en utvÀndig vajerlös broms till Volaris senaste rollatormodell S7. I den befintliga rollatorn bestÄr bromssystemet av utvÀndiga bromsvajrar som löper utanför profilramen, bromsgrepp och bromskloss. AnvÀndarna har efterfrÄgat en rollator med vajerlös broms och orsaken till detta Àr att anvÀndaren fastnar i saker och ting med bromsvajern. Förutom att detta Àr ett störande moment för anvÀndaren ökar detta Àven risken för olyckor.

Optimering av testning av sÀkerhetskritiska funktioner

Inom industrin anvÀnds olika testmetoder för att uppnÄ hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven Àr sÀrskilt höga för sÀkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det hÀr examensarbetet anvÀnds tvÄ analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt sÀkerhetstest för ett broms- och vÀxlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras Àven hur formella metoder kan anvÀndas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

Product/Service-Systems ? en litteratur undersökning för att definiera och differentiera forskningsomrÄdet

Inom industrin anvÀnds olika testmetoder för att uppnÄ hög kvalitet i mjukvarukontrollerade system. Kvalitetskraven Àr sÀrskilt höga för sÀkerhetskritiska system t.ex. styr- och reglersystem i fordon. I det hÀr examensarbetet anvÀnds tvÄ analysmetoder (Fault Mode and Effects Analysis och Fault Tree Analysis) för att ta fram ett nytt sÀkerhetstest för ett broms- och vÀxlingssystem som Scania tillverkar. Det studeras Àven hur formella metoder kan anvÀndas för att ytterligare öka kvalitet ochh tillförlitlighet.

Konstruktion av drivsystem för manuella rullstolar

Detta examensarbeta behandlar konstruktionen av ett hÀvstÄngsdrivet system för manuella rullstolar. Systemet innefattar drivning, vÀxlar, broms, bakÄtrullningsspÀrr och andra detaljer. Arbetet har skett pÄ uppdrag av Peter Almstedt pÄ AddMobility i syfte att utveckla en produkt som underlÀttar förflyttning, manövrering och minskar den fysiska anstrÀngningen för rullstolsbrukaren. Arbetet har bedrivits enligt en viss produktutvecklingsprocess som kan delas upp i fem faser: informationsinsamling, produktbeskrivning, konceptdesign, detaljkonstruktion och slutligen diskussion. Under denna process utarbetades en konstruktion för det nÀmnda systemet fram.

LinjÀr sjÀlvhÀmning av lyftpelare : En jÀmförelse mellan olika bromstyper och friktionsmaterial

Syftet med den hĂ€r rapporten Ă€r att utveckla och testa en hĂ„llbar, sĂ€ker, tyst och kostnadseffektiv bromslösning som X2 Technology AB kan implementera i sina lyftpelare.Lyftpelaren har idag dubbla bromslösning medför en merkostnad som Ă€r onödigt kostsam och dĂ€rigenom ofördelaktig ur konkurrens och vinstperspektiv.De dubbla bromsarna tillför inget mervĂ€rde för kunden, dĂ€rför Ă€r det viktigt att minimera kostnaderna som detta innefattar.I denna rapport har olika friktionsmaterial testats med hĂ€nseende till missljud, lasthĂ„llning och mikroglidning.Det resultat som uppnĂ„ddes var ett par alternativa friktionsmaterial och annorlunda yta pĂ„ bromsen som visade sig fungera vĂ€l ihop med dessa material. Även ett Ă€ndringsförslag till en alternativ broms som tidigare testats togs fram. Detta nya utförande har inte hunnits testats Ă€nnu..

Fixering av Cross-beam pÄ Fixed Caliper 22"

Denna rapport behandlar mitt examensarbete som genomfördes i samarbete med HaldexBrake AB. Haldex Brake AB hÄller pÄ och utvecklare en ny generation broms Ät lastbilar.Uppdraget bestod av tre delar. Att ta fram lösningsförslag som sÀkerhetsstÀller belÀggjÀrnetsplacering i förhÄllande ett belÀggjÀrn sÄ kallad Cross-beam. Att sÀkerstÀlla att bultar monterasmed rÀtt Ätdragningsmoment pÄ 230Nm. Den sista tredjedelen av arbetet bestod i attpresentera lösningar som helt eller delvis eliminerar oljud, nÀr olika komponenter med spel,slÄr i delar i okhuset.I projektet har flera olika principkonstruktioner tagits fram och genom Freddy OlssonutvÀrderingsmallar har sedan en primÀrkonstruktion utarbetats fram.I dem andra tvÄ resterande projektdelarna belyses lösningarna vÀldigt generellt av denanledningen att det krÀver specialkomponenter..

BerÀkning av Ätermatad bromsenergi pÄ Malmbanan

Energi Ă€r en resurs som mĂ„ste anvĂ€ndas effektiv för att undvika onödig negativ miljöpĂ„verkan och utgifter. Återmatning frĂ„n nedĂ„tgĂ„ende malmtĂ„g till uppĂ„tgĂ„ende malmtĂ„g leder till en effektivisering i energiutnyttjande. BerĂ€kningen av den Ă„termatade energin utgĂ„r ifrĂ„n tĂ„gets lĂ€gesenergi och förlusterna frĂ„n rĂ€ls, lutning, vind och kurvor. Totalt kan Ă„termatning av energi ge en besparing pĂ„ 20 % för enkelspĂ„r och 20 % respektive 21 % för dubbelspĂ„r. DubbelspĂ„r kan ha mer trafik Ă€n enkelspĂ„r men förhĂ„llandet mellan konsumerad och Ă„termatad energi Ă€r i princip den samma.

Algoritmer för bedömning av förares framförhÄllningsförmÄga

SammanfattningSyftet med examensarbetet Àr att utveckla en ny algoritm för att bedöma förarens framförhÄllningsförmÄga. I arbetet ingick att undersöka vilka produkter som finns pÄ marknaden idag, hur en förare kan pÄverka brÀnsleförbrukningen samt vilka principerna för Heavy EcoDriving Àr och hur de kan anvÀndas i de IT-lösningar som examensarbetets uppdragsgivare Fleetech utvecklar och sÀljer.Av tvÄ möjliga inriktningar, backkörning och accelerations- och bromsanalys, valdes det senare för utveckling av algoritmen. Tre olika koncept togs dÀrefter fram:? Koncept 1: Utrullningskvot DÀr tiden som föraren anvÀnder motorbromsen(utrullning) loggas och stÀlls i relation till den tid som bromsen anvÀnds.? Koncept 2: Accelerations- och bromskvot DÀr den hastighet som bromsas bort stÀlls i relation till den hastighet som har accelererats upp för att ge ett mÄtt pÄ bortbromsad energi.? Koncept 3: FramförhÄllning Detta koncept Àr tredelat. Antalet korta stop, tiden mellan broms och nÀsta acceleration samt hur mycket utrullning en enskild inbromsning innehÄller.Koncepten modellerades och simulerades varefter de omsattes till kod.

Artikel 234 - verktyg eller broms för integration mellan medlemsstaterna och gemenskapen?

Uppsatsen behandlar balansen mellan EG-rÀtt och nationell processrÀtt. Genom att göra en grundlig utredning av artikel 234 samt att utreda vilka grunder som fanns för det motiverade yttrande kommissionen riktade mot Sverige i anledning av svenska domstolars hantering av artikel 234 vill jag visa pÄ den beroendestÀllning som finns mellan nationella domstolar och EG-domstolen. Uppsatsen belyser ocksÄ de svÄrigheter ett system, som bygger pÄ förtroende och i stort sett saknar sanktioner, utsÀtts för nÀr det utmanas av nÄgon sida.De frÄgor som behandlas i uppsatsen Àr: Var den kritik som riktades mot Sverige avseende tillÀmpningen av artikel 234 befogad? Vilken betydelse hade den lagÀndring, som genomfördes efter kritiken, för kommissionens beslut att avsluta Àrendet? Har de lagstiftningsÄtgÀrder som genomfördes i samband med kritiken nÄgon effekt pÄ den faktiska tillÀmpningen av artikel 234 i svenska domstolar? Finns det sanktioner mot en medlemsstat om ett brott mot artikel 234 kan konstateras? Vilken betydelse har artikel 234 för det fortsatta samarbetet mellan EG-domstolen och de nationella domstolarna?EG-rÀtten Àr sedan Sveriges intrÀde i Europeiska unionen en del av den svenska rÀttsordningen. För att det EG-rÀttsliga systemet skall fungera förutsÀtts ett fungerande samarbete mellan EG-domstolen och de nationella domstolarna.

Nedskrivning av goodwill - Konst eller vetenskap?

Bakgrund och problem: FrÄn och med 2005 ska förvÀrvad goodwill inte lÀngre skrivas av Ärligen. Enligt nya regler ska goodwillvÀrdet prövas Ärligen för att se om ett nedskrivningsbehov föreligger. Standarden redogör inte exakt för hur denna nedskrivningsprövning ska genomföras, det finns dÀrför utrymme för ledningen att göra val mellan olika redovisningsmetoder. PÄ grund av detta utrymme för valmöjlighet kommer företag att pÄverkas av andra aspekter, sÄvÀl externa som interna.Syfte: Att utveckla en modell för att empiriskt identifiera hur agent- och institutionella dimensioner förklarar effekter av regler, konjunktur, externa intressenter, bonussystem samt VD-byte pÄ nedskrivningsprövningen.AvgrÀnsning: Uppsatsen behandlar endast goodwill som uppkommit i samband med företagsförvÀrv. Negativ goodwill samt egen upparbetat goodwill kommer sÄledes inte att behandlas.

Axle Link - en kortslutningsskyddad sÀker DC-överföring

Denna examensrapport redogör för hur man kan fÄ en kortslutningsskyddadoch sÀker inkoppling av en DC-lÀnk mellan tvÄ skiljda elektriska system.Rapporten bygger pÄ hur en lastbil ska kunna fÄ en större sÀkerhet för attbibehÄlla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sinordinarie matning.Lastbilens bromssystem bestÄr idag av tvÄ skiljda elektriska system med ett 24volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingÄr tvÄ stycken elektriskabromsar i varje system. Om det tex blir fel pÄ en av bromsarna och dennapÄverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda bromsmed sitt system. Man vill Àven kunna försörja den fungerande bromsen somsitter i samma system via en sÄ kallad Axle Link. Denna strömmatningslÀnksitter mellan tvÄ hjulpar pÄ samma axel.I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddadoch sÀker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskretakomponenter.

Implementering av e-affÀrer : Betydelsen av bromskrafter

Av Sveriges 290 kommuner sÄ Àr det idag cirka 40 stycken som anvÀnder sig utav e-affÀrer fullt ut. Bland de övriga kommunerna Àr somliga pÄ gÄng, andra avvaktar medan andra inte har det pÄ agendan alls. Resultat har visat att en implementering av e-affÀrer inte sker friktionsfritt dÄ organisationerna stöter pÄ bromskrafter. Denna uppsats har för avsikt att övervinna bromskrafter vid en implementering av e-affÀrer för organisationer. De forskningsfrÄgor som uppsatsen utgÄr frÄn Àr:·         Undersöka och identifiera bromskrafter som kan uppkomma vid en implementering av e-affÀrer·         Hur kan bromskrafter omvandlas till drivkrafter? De bromskrafter som kan uppstÄ vid implementering enligt tidigare undersökningar Àr: kostnader, attityder och förankring hos anvÀndare, vision och kompetens samt ledningens stöd, engagemang och kompetens. Resultatredovisningen styrkte att anvÀndarnas attityder var en av de frÀmsta broms­krafter organisationerna möttes av samt att ledningens stöd, engagemang och kompetens spelade en stor roll för att minimera anvÀndarnas motstÄnd.

Styrning och nödbroms av ModuLith

The purpose of this project is to get a fully functional, automatic steering system and a variable breaking system with an emergency breaking function to an off road vehicle. This off road vehicle is supposed to work as an aid in military situations. A team of two, Sebastian Attervall and Nichlas Gustafsson, got an order from Jonas NyÄrds and the PreeRunners Project to construct a steering system that could manoeuvre an off road vehicle without any human involvement. To make this possible the vehicle would be guided by onboard sensors, cameras and computers. The team where also assigned to construct an automatic breaking system, there also no human would be involved.

FörlustsÀnkning i drivlina : En simuleringsmodell av hjulaxel till anlÀggningsmaskiner

Med ökad fokus pÄ miljöpÄverkan och brÀnsleekonomi vill Volvo Construction Equipment öka verkningsgraden pÄ sina anlÀggningsmaskiner. PÄ avdelningen för drivlineutveckling jobbar man bland annat med att sÀnka förlusterna i vÀxellÄda och hjulaxel pÄ hjullastare och dumper. För att underlÀtta detta arbete har en simuleringsmodell som beskriver förluster i hjulaxlar tagits fram. Denna rapport beskriver framtagning av modellen, verifiering av modellen och vilka framtida anvÀndningsomrÄden modellen lÀmpar sig för.Simuleringsmodellen Àr uppbyggd av ett antal komponentmodeller. Komponentmodellerna innehÄller formler för respektive komponent i hjulaxeln.

Broms- och styrsystem för möbeljalusier

This report is the result of a master thesis at the Department of Mechanical Engineering, Division of Industrial and Economical Development, at Linköping University of Technology. The project was carried out on behalf of Fanerami AB, Mjölby and includes 20 weeks of full time schedule work.Cabinets with vertical mounted roller shutters all share the same problem, namely weight balancing. A roller shutter has an equilibrium area where the sum of the different forces acting on the shutter equals zero. As the shutter leaves that area it will pick up speed as it falls towards the bottom. When the shutter hits the bottom of the cabinet there is a potential risk of getting fingers caught and in this project a solution to prevent this from happening was to be presented.In this project, three concepts have been generated with the following different purposes:?In concept 1 the risk of getting any fingers caught when the shutter closes was to be eliminated in an efficient and inexpensive way.?In concept 2 the roller shutter had to be balanced at all time providing the possibility to keep the cabinet open in any position.?The last and most challenging task was to create a remote controlled TV cabinet.

1 NĂ€sta sida ->